سوغات شهرهای ایران – قسمت چهارم

استان هرمزگان
سبدبافى و حصیربافى در منطقه میناب و بشاگرد رواج فوق العاده اى دارد.
گلابتون دوزى که در مناطق مختلف به زردوزى، کم دوزى، کمه دوزى، کمان دوزى و برودرى دوزى شهرت دارد. در این نوع دوزندگى که جنبه تزئینى دارد، رشته هاى باریک زر و سیم بکار مى رود. اطراف بندر لنگه، بندرعباس و میناب از مراکز عمده تولید آن در استان است.
سوزن دوزى در بخش بشاگرد و با توجه به نزدیکى منطقه به استان سیستان و بلوچستان تحت تاثیر سوزن دوزى بلوچ قرار گرفته است.
قالیبافى: بیشتر در حاجى آباد رواج دارد.
بافت شیریکى و پیچ: نوعى فرش شبیه قالى است. طرح و نقش شیریکى پیچ بسیار متنوع بوده و هر یک از ایلات از طرحهاى خاص خود استفاده میکنند. مرکز عمده تولید این نوع صنایع دستى شهرستان بندرعباس و روستاهاى بخش سعادت آباد است.
صنایع دستى دریایى: از پوسته هاى صدفى که در سواحل بنادر و کرانه هاى نزدیک به مناطق روستایى یافت میشود انواع وسایل ظریف و زیبا ساخته میشود.
از سوغاتیهاى استان میتوان به انواع محصولات دریایى، خرما و مرکبات اشاره کرد که از شهرت بالایى نیز برخوردارند.

استان همدان
مرکز صنایع دستى چرم استان در شهر همدان است. کیف، کفش، کمربند چرمى همدان از مرغوبیت و شهرت بالایى برخوردار است. از صنایع دستى رایج استان همدان، گیوه بافى است. گیوه، نوعى کفش نرم، سبک، مقاوم، خنک و ارزان قیمت است که رویه آن، از نخ پنبه اى تابیده شده و زیره آن، از چرم یا آجیده انتخاب مى شود.
بافت رویه این کفش عمدتا در روستاهاى نهاوند و روستاى آرتیمان در تویسرکان و بافت زیر آجیده در ملایر رایج است.
شهرستان تویسرکان یکى از قطبهاى تولید گردو در کشور بوده و گردوى آن از مرغوب ترین انواع گردو در جهان است. از اواخر شهریورماه تا نیمه اول مهرماه هر سال درختان قطور و بلند گردو را با چوبهاى بلندى که “نیزه” خوانده مى شوند گردو تکانى مى کنند که منظره آن دیدنى و بسیار جالب است.
صنعت سفالگرى و سرامیک سازى در شهر لالجین از توابع شهرستان بهار در ۲۰ کیلومترى شهر همدان از رونق و شهرت بسزائى برخوردار است.

استان یزد
عمده ترین صنعت دستى استان یزد، فرش بافى است.
هنر ترمه بافى در یزد سابقه تاریخى دارد وابتدا در انحصار زرتشتیان بوده و از آن براى تهیه شلوارهاى مخصوص مجالس جشن عروسى استفاده میشده است.
نقش ترمه بیشتر جقه، شاخ گوزن و گل محمدى است.
ترمه، پارچه اى است در نهایت زیباییکه تار آن از ابریشم تابیده و پود آن از ابرشم، نخ و پشم الوان است ترمه هاى قدیم را به سر انگشت مى بافتند و به این دلیل به انگشت باف معروف بودند. امروز تولید ترمه، نیمه دستى است.
در بهاباد، تفت، مهریز و در برخى روستاهاى استان یزد، هنوز زنان در اوقات فراغت خود با استفاده از سوزن و نخ پنبه اى رویه گیوه میبافند، یا به گفته خود گیوه مى چینند.
زیلوبافى در استان یزد رایج و زیلوهاى استان معروف است.
شهر قدیمى میبد مرکز عمده فعالیتهاى سفالگرى است. سفال و سرامیک میبد، با نقشهاى اصیل مرغ و ماهى و خورشید خانم آوازه اى بلند دارد.
از بهترین سوغاتى هاى شهر یزد ، شیرینى هاى آن است. باقلوا، قطاب، زولبیا، پشمک، لوز بید مشک، حاجى بادام و لوز پسته از شیرینى هاى معروف یزدى است. سوهان، عرقیات سنتى و حلوا ارده یزد نیز معروف است.