سوغات شهرهای ایران – قسمت اول

سوغات آوردن از سفر نه تنها دل دوستان و وابستگان را شاد می سازد بلکه بارزترین گواه هر مسافر بر این مدعاست که در سفر به یاد عزیزان و آشنایان خویش بوده و جایشان را خالی دیده است . این سوغاتی ها اگر از سفرهای نوروزی برگشته باشد بواقع حکم عیدی نیز دارد و به عنوان عیدانه ای خاص ، هدیه گیرندگان بویژه کودکان را سرشار از ذوق و شوق بهاری می کند .
از سوی دیگر همواره یکی از مهمترین دغدغه های هر مسافر این است که چه سوغاتی را برای چه گسی تهیه کند و به ارمغان ببرد تا براستی قبول افتد و در نظر آید .
خطه چهارفصل و شگفت انگیز ایران زمین اما همانگونه که از حیث مناظر طبیعی ، آب و هوا ، جاذبه های گردشگری و آداب و رسوم و فرهنگ عمومی متنوع و آکنده از سرمایه های بی پایان و نغز می باشد ؛ خوشبختانه به لحاظ تامین نیاز مسافران به سوغات نیز سرزمینی بی بدیل و غنی به شمار می آید چنانکه کمتر نقطه ای از این خاک گوهرخیز را می توان یافت که مسافرش نتواند هدیه و ارمغانی ویژه از آن تهیه کرده برای عزیزانش ببرد .
با گرامیداشت مقدم سبز بهار ، به گشت و گذاری کوتاه در چند شهر و استان کشورمان می زنیم تا با سوغاتی های آن مناطق آشنا شویم و البته اذعان داریم که این فقط مشتی نمونه خروار است .
سلامت و شادمانی ره آورد تمام سفرهایتان باد .

استان آذربایجان شرقى
آجیل، خشکبار ، شیرینى
آجیل آذربایجان بخصوص آجیل تبریز از دیر باز به دلیل مرغوبیت مشهور بوده و از بهترین محصولات ایران تولید میشود. انواع خشکبار از قبیل برگه هلو، برگه زردآلو، آلو خشک، که در شهرستانهاى جنوبى بخصوص در مراغه تولید میشود نیز طرفداران بیشمارى در کشور دارد.انواع شیرینى همانند اریس،قرابیه،نوقا و لوز از سوغاتى هاى دیگر آذربایجان شرقى میباشد و باب مذاق هر ایرانى است.
فرش و گلیم
از قدیم الایام قالى هاى تبریز به ظرافت و قالى هاى هریس به با دوامى مشهور بوده است. گلیم و جاجیم و ورنى است که بوسیله هنرمندان عشایر استان در مناطقى چون کلیبر و اهر بافته مى شود.
محصولات چرمى
چرم تبریز و کفشهاى دست دوز آن از دیرباز به واسطه خوش دوختى و ظرافت از شهرت و اعتبار فروانى برخوردار است.
از دیگر صنایع دستى استان میتوان به سفالگرى و سبد بافى مرند، گلابتون دوزى و سوزن دوزى در آذرشهر، کنده کارى و معرق کارى اشاره کرد.
نوعى پارچه ابریشمى به نام کلاقه اى در اسکو و روستاهاى اطراف آن بافته میشود که از آن براى تهیه شال و روسرى استفاده میشود و داراى طرحها و رنگهاى زیبا و متنوع مى باشد.

استان آذربایجان غربى
فرش و گلیم این استان به سبب طرح و رنگ ثابت آن از امتیازات ویژه اى برخوردار است. طرحهاى شهرستان خوى و تکاب با عناوین (قباو ماهى) معروف میباشند در کنار این صنعت باید از صنایع کوزه گرى و چرم سازى نام برد که به شکل هاى گوناگون به بازار عرضه میشوند.
ریزه کارى و نازک کارى چوب وتولیدات صنایع چوبى ارومیه از اقلام سوغاتى مهم این شهرستان میباشد.
معرق کارى نیز از صنایع دستى مهم این استان است.
مهمترین سوغاتى هاى آذربایجان غربى عبارتند از:
نقل بیدمشک ـ حلواى گردو، محصولات کشاورزى از قبیل عسل، لبنیات، کشمش، سیب، انگور، عرقیات گیاهى، بافتنى هاى دستى، صنایع چوبى و ریزه کارى فرشهاى دستباف.

استان اصفهان
اصفهان را مهد صنایع دستى ایران نامیده اند. در دوره صفوى صنایع دستى در این شهر رونق خاصى یافت و هنر و مهارت استادان و هنرمندان بزرگ نسل به نسل و با روش استاد و شاگردى به زمان حال منتقل شده است.صنایع دستى این استان که جذب کننده هر مسافرى است عبارت است از:
خاتم کارى، مینا کارى ، مینیاتور، قلمزنى، پارچه هاى قلمکار، پارچه هاى زرباف و آثار خوشنویسى. البته آثار هنرى دیگرى مانند منبت کارى، کاشى سازى،گچبرى و گره چینى و مشبک نیز در آثار تاریخى و بناهاى زیباى این شهر چشم نواز هر مسافرى است.
علاوه بر صنایع دستى ، شیرینى گز و پولکى اصفهان و گلاب قمصر کاشان از سوغاتى هاى مشهور این استان است.