همایش نکوداشت مولانا و تجلیل از شجریان

برنامه‌های همایش نکوداشت مولانا که هشتم مهرماه در دانشگاه شهید بهشتی برگزار می‌شود اعلام شد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی چهارمین همایش نکوداشت بین‌المللی مولانا، در نشست خبری که ششم مهرماه در موزه فرش رسام عرب‌زاده برگزار شد سعید محمدزاد اکبری مدیرمسئول سلسله نکوداشت بین‌المللی مولانا اظهار کرد کرد: سه دوره گذشته این همایش در سال‌های ۸۹، ۹۲ و ۹۳ برگزار شد که در هر دوره با ۱۰عنوان با موضوع مولانا تندیس و لوح سپاس اهدا شد.

وی افزود: این موضوعات شامل مولوی‌شناسی، تحقیق، تالیف، هنر موسیقی، شعر و ادبیات، انتشارات نمونه و انجمن‌داری است. همچنین از دوره سوم این نکوداشت عنوان بانوی منتخب هم به آن اضافه شده است که براساس نظرات هیئت ژوری که متشکل از هفت نفر مولوی شناس و هنرمند است هرساله عناوین مورد نظر بررسی و تندیس ویژه نکوداشت اهدا می‌شود.

اکبری با اشا ره به اینکه هرسال این نکوداشت با هدف تجلیل از یک شخصیت برجسته علمی، فرهنگی، فلسفی، عرفانی و مرتبط با مولانا برگزار می‌شود اظهار کرد: در نخستین سال برگزاری از حسین الهی قمشه‌ای، در دومین سال از مقام هنری شهرام ناظری و در سومین سال از حسین علیزاده تجلیل شد.

او افزود: امسال براساس نظر هیئت ژوری از خسرو آواز ایران محمدرضا شجریان تجلیل خواهد شد. همچنین در ضمن برگزاری مراسم از چندین چهره هنری چون محسن چاوشی به‌دلیل اجرای نماآهنگ زیبایی که در ارتباط با شعرهای مولانا است، تجلیل خواهد شد.

وی اضافه کرد: سال گذشته تجلیل و اهدای تندیس در بحث بانوی منتخب به مهدیه الهی قمشه‌ای تعلق گرفت.

مدیرمسئول سلسله نکوداشت بین‌المللی مولانا گفت: در این مراسم مهمانان ویژه خارجی از ترکیه، دکتر ناجی مدیر موزه مولانا در قونیه، پروفسور عدنان مولوی شناس، اردووان ارولی رییس موزه مولانا در قونیه، همچنین اسلین چلبی آخرین نواده مولانا و دبیر منطقه ای یونسکو حضور به‌هم خواهند رساند.

اکبری با بیان اینکه در خصوص رشته عرفان کاربردی با چندین دانشگاه علمی و کاربردی وارد صحبت شدیم، یادآور شد: با توجه به استعداد نهفته در جامعه عرفانی، فلسفی در کشور مقرر است با برنامه ریزی و هدایت این رشته را در تمامی مقاطع تحصیلی راه اندازی کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امید است بتوانیم در شش ماه آینده سمفونی مولانا را طی مذاکراتی که با چندین موزیسین و موسیقیدان داشتیم آغاز کنیم .

در ادامه این نشست حسین باهر مولاناپژوه و دبیر کل این همایش گفت: در مورد مولانا و مثنوی صحبت کردن خیلی سخت است. من حدود ۱۰ سال است که تحصیل و ترجمه ام را منحصر به مولانا کرده ام.

وی اظهار کرد: راه حل تمام مشکلات رفتاری را می توانید در مثنوی پیدا کنید. بعضی دوستان در همسایگی ما به خصوص ترکیه استفاده شکلی از مولانا کردند، اما او دوست می داشت کسانی محتوای کار او را متوجه شوند و مسائلی از آن بیرون می آید که همگان فهم آن را ندارند. اگر کسی را می خواهی بشناسی باید اثر او را بشناسی. بنابراین تصور می کنم وظیفه بزرگی برعهده ما ایرانیان است. مولانا از ۱۴ سالگی درایران نبوده و بعد از خداحافظی با عطار مجبور به یک هجرت اجباری شده است . او تا ۴۰ سالگی از کل معارف انسانی عصر خود آگاه بود و بعد از ۴۰ سالگی در دیدار با شمس تحولاتی در او به وجود آمد و از همین جا است که عرفان در کار او مطرح می شود. او از شریعت می گذرد و پله پله تا ملاقات خدا می رود.

دبیر همایش مولانا ادامه داد: نکوداشت مولانا به عنوان یار و مددکار مولاناپژوهان وارد صحنه شده است. می خواهیم از این طریق مولاناپژوهان را به بشریت معرفی کنیم. ما در این زمینه مشکلاتی داریم ولی خوشبختانه در این چهار سال استقبال خوبی شده است.

او در پایان اظهار کرد: مولانا نه ایرانی، نه ترک و نه افغان است بلکه ایشان یک انسان کامل جهانی است که متعلق به کائنات است. داستان های مولانا متعلق به صلح جهانی است و به صلح جهانی منتج می شود.

ژیلا رسام عرب‌زاده دختر استاد رسام عرب‌زاده در صحبت های کوتاهی در خصوص رابطه پدرش و مولانا گفت: افتخار این را دارم که فرزند و شاگرد استاد رسام عرب‌زاده هستم. ایشان ۶۶ قطعه از آثارش را که بی ربط به مولانا، حافظ، سعدی و … نبوده به ملت ایران تقدیم کرده است. به همین دلیل به مولانای فرش ایران معروف شده است.

همایش نکوداشت مولانا از سوی موسسه فرهنگی، هنری موزه فرش رسام عرب‌زاده ۸ مهر در سالن همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی (سالن ابوریحان بیرونی) از ساعت ۵ تا ۸ بعدازظهر با حضور مهمانانی از کشورهای خارجی برگزار می‌شود. از جمله مهمانان این برنامه می توان به رئیس کتابخانه ملی، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و رئیس سازمان میراث فرهنگی اشاره کرد. اهدای ۱۵ لوح سپاس و ۱۰ لوح اثر برگزیده به افرادی که در رابطه با مولانا کار کرده اند از جمله برنامه های این همایش است.