شاهنامه‌خوانی، نقالی و بازدید از فرش کورش و فرش شاهنامه

خبرنگار امرداد _ نگار جمشیدنژاد :

موزه‌ی فرش استاد رسام عرب‌زاده در اقدامی فرهنگی میزبان شاهنامه‌خوانی، نقالی و بازدید از فرش کورش و فرش شاهنامه  بود.
این برنامه از سوی باشگاه شاهنامه‌پژوهان و باشگاه نقالان ایران، با میزبانی موزه‌ی فرش استاد رسام عرب‌زاده و با باشندگی شماری از شاهنامه دوستان و دوستداران تاریخ و فرهنگ ایران برگزار شد. محسن رسام عرب‌زاده فرزند استاد، در آغاز، درباره‌ی موزه‌ی فرش، پیشینه‌، چگونگیِ طراحی و بافت، داستان‌های نقش بسته بر فرش‌ها و نوآوری‌های استاد عرب‌زاده توضیحاتی را به بازدیدکنندگان دادند. اجرای نقالیِ بانو سامره‌ی مفتون با خوانش داستان رستم و سهراب، در کنار فرش شاهنامه، شاهنامه‌خوانی به گویش بختیاری ازسوی کیخسرو دهقان، با خوانش داستان سیاوش در آتش، در کنار فرش کورش، نقالی بانو طاهره بهرامی پیرامون نبرد رستم و سهراب و همراهی شاهنامه‌خوان ِ خردسال، مهبد کرمی پور با سامره‌ی مفتون، از آیین‌های این برنامه بود.
موزه‌ی فرش استاد رسام عرب‌زاده گنجینه‌ بزرگی از فرش‌هایی ست که هر کدام گوشه‌ای از تاریخ ایران را با تار مهر، بر پود عشق نقش‌زده است. به گفته‌ی کمال رسام عرب زاده، فرزند دیگر استاد رسام عرب زاده‌، این گنجینه در بر دارندهِ بیش از ۶۰ قطعه فرش نفیس است که تار و پودشان آمیخته به تاریخ، هنر و شعر ایرانی است.
وی افزود: «از عمر فرش کورش ۶٠سال و فرش شاهنامه بیش از ۴٠ سال گذشته است. آخرین طرح پدرم طرح فرش «عقاب» یا «بنی‌آدم» است که بافت آن در زمان جنگ ایران با عراق و در سال ۱۳۶۶ خورشیدی آغاز و در سال ۱۳۷۳خورشیدی به پایان رسید. این فرش که دربردارنده‌ی پیام های ضد جنگ و انسان دوستانه است، در زمان گفت‌وگوی تمدن‌ها قرار شد راهی سازمان ملل شود اما گویا برخی پیام‌های نقش بسته بر این فرش به مذاق برخی کشورهای غربی خوش نیامد و این فرش هم‌اکنون در همین موزه و در کنار دیگر فرش‌ها چشم‌نوازی می‌کند. کوفی عنان در سفر خود به ایران از این فرش بازدید کرده‌ است.»
وی در پایان گفت: «استاد همواره خواستار این بود که این گنجینه‌ی ارزشمند را در دسترس دوستداران قرار دهد و ما امیدواریم با ادامه داشتن این برنامه‌های فرهنگی، این موزه و گنجینه‌های ارزشمندش به مردم شناسانده شود.»
یاد آوری می‌شود استاد رسام عرب‌زاده، که به پدر فرش نوین ایران نامور است، با سنت‌شکنی در طراحی فرش، به گونه‌ای نو‌آوری در این صنعت و هنر پرداخته است. وی همچنین پدیدآورنده‌ی شیوه‌ی نوینی در بافت فرش به نام گره‌‌ آویز است که هم‌اکنون در دانشگاه‌های فرش، آموزش داده می‌شود.
آیین شاهنامه خوانی و نقالی در کنار فرش‌های کوروش و شاهنامه،از سوی باشگاه شاهنامه پژوهان و باشگاه نقالان ایران، روز یکشنبه، ۱۳دی ماه ۱۳۹۴ ساعت ۱۶ در موزه‌ی فرش استاد رسام عرب‌زاده به نشانی، تهران، خیابان پاسداران، بوستان یکم، شماره‌ی ۶ برگزار شد.